
LATIN AMERICAN PERSPECTIVES, Issue 220, Vol. 45 No. 3, May 2018, 141–150
DOI: 10.1177/0094582X18768466
© 2018 Latin American Perspectives

141

The Financing of TV Brasil

Limitation of Resources or Political Choice?
by

Sales Augusto dos Santos and Ivonete da Silva Lopes
Translated by

Frutuoso Santana

The federal funds allocated to Brazilian public television are insufficient for its ade-
quate maintenance and could be increased. Instead of advertising on public television, 
which was the flagship of the Brazilian public communication system, the Lula and 
Rousseff administrations turned to private broadcasting systems in the hope of co-opting 
them. In addition to robbing public television of critical funding, this proved a political 
mistake when TV Globo became one of their harshest critics.

Os recursos federais direcionados ao sistema público de TV brasileiro são insuficientes 
para sua manutenção adequada e poderiam, portanto, ser ampliados. Ao invés de fazer 
propaganda na televisão pública, que a propósito fora a bandeira do sistema público de 
comunicação, as administrações Lula e Rousseff voltaram-se para o setor privado de comu-
nicação, na esperança de nela fazer aliados. Além de reduzirem os recursos críticos para a 
TV pública, essa estratégia provou-se um erro político quando a TV Globo tornou-se um 
de seus críticos mais crueis.

Keywords:	 Brazilian public television, Communication financing

Mass communication systems exert so much influence over individuals that 
they can sometimes determine the destiny of a society. This influence may be 
negative or positive, depending on how the system is regulated. As Venício 
Lima (quoted by Pignotti, 2015) has argued, “Nowadays, the big media no 
longer hold the power they once did. Now their power is boundless.” Although 
Article 220 of Brazil’s constitution claims that “the means of communication 
may not, directly or indirectly, be the object of a monopoly or oligopoly,” they 
are concentrated in the hands of a few families or corporate conglomerates. 
According to James Görgen (2011), up until July 2007 the five major commercial 
television broadcasting systems owned 75 percent of the main stations and 95 
percent of the affiliated stations. For instance, Rede Globo de Televisão (hereaf-

Sales Augusto dos Santos is a professor of social sciences at the Universidade Federal de Viçosa. 
Ivonete da Silva Lopes is an adjunct professor in agricultural economics at the same university. 
They thank Reinaldo Gandra, Erick Fontenele, Carlos Eduardo P. Leitão, and Tito Abayomi de S. 
Leitão for valuable information on the topic and for producing graphs and tables that were critical 
for their argument. They are also grateful for the comments and suggestions offered by Ricardo 
Antunes, Javier Campo, Tomás Crowder-Taraborrelli, and João Roberto Martins Filho. Frutuoso 
Santana is a translator living in the New York City area.

768466LAPXXX10.1177/0094582X18768466Latin American PerspectivesSales and Lopes / The Financing Of Tv Brasil
research-article2018

https://doi.org/10.1177/0094582X18768466
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F0094582X18768466&domain=pdf&date_stamp=2018-03-26


142    LATIN AMERICAN PERSPECTIVES

ter TV Globo) owns 122 television stations (5 directly) (Rede Globo, n.d.). The 
Sistema Brasileiro de Televisão owns 58 stations (10 directly), Rede Record 
owns 46 (18 directly), Bandeirantes owns 39 (10 directly), and Rede TV owns 26 
(5 directly). In contrast, the Brazilian public broadcasting system owns 18 
(5 directly).

TV Globo is the largest and most powerful television network in Brazil and 
the world’s second-largest (Melo, 2012), and it has historically attempted to 
hamper the Brazilian democratic process. The network and its newspaper, O 
Globo, were suspected of trying to rig the gubernatorial elections in the state of 
Rio de Janeiro in 1982. Leonel Brizola, the candidate of the Democratic Labor 
Party, won the election, to the displeasure of the military dictatorship and of the 
Organizaciones Globo. According to O Jornal do Brasil (November 27, 2012), 
both the dictatorship and O Globo supported Wellington Moreira Franco, the 
candidate of the Social Democratic Party. According to the Press Observatory, 
TV Globo supported the military and its allies in their efforts to prevent Brizola’s 
election that year. The case became known as the Proconsult affair for the firm 
hired by the Rio de Janeiro Electoral Court to count the votes. The company had 
created a computer program called Diferencial Delta that nullified some of the 
votes won by Brizola and counted blank votes as if they had been cast for 
Moreira Franco. Other press outlets discovered this fraudulent process “by 
comparing the fraudulent results with the results produced by the counting 
system that Jornal do Brasil Radio conducted. In fact, that radio station’s elec-
tion coverage drew a larger audience than the one conducted by the hegemonic 
state media, the Organizaciones Globo” (Egypto, 2004). O Jornal do Brasil 
(November 27, 2012) also pointed out that TV Globo participated in the fraud-
ulent election scheme. During the vote counting, the television station system-
atically broadcast that Moreira Franco was leading in the polls, reporting the 
results of polls in the interior of the state of Rio de Janeiro (where Moreira 
Franco would indeed have had the majority of the votes) and announcing that 
votes cast for Brizola had been annulled as a result of procedural irregularities. 
Thus “the Organizaciones Globo—especially TV Globo—hoped that the coup 
would be assimilated. As they spread the idea of the victory of the military’s 
candidate, they allowed Proconsult technicians to convert the null and blank 
votes into votes for the candidate favored by the military.” Moreover, the for-
mer all-powerful general director of TV Globo, José Bonifácio de Oliveira 
Sobrinho, said in an interview on the show Dossiê on November 26, 2011,1 that 
Fernando Affonso Collor de Mello had received help from Globo in winning 
the 1989 presidential election.

In reaction to the big media’s disproportionate power and illegal political 
interference in Brazilian social life, many social movement organizations, espe-
cially those associated with the campaign for the democratization of the com-
munication media, have demanded the regulation of the media and the 
construction of a sustainable and solid system of public television in the coun-
try. One of the fundamental problems in this regard is the financing of the 
public communications system, and this is the subject of this article. We will 
examine how much funding the federal government has devoted, directly or 
indirectly, to financing that system and especially TV Brasil and consider 
whether this amount could be increased.



Santos and Lopes / THE FINANCING OF TV BRASIL    143

Restructuring Brazilian Public Television: The Creation 
Of Tv Brasil

TV Brasil and the Empresa Brasil de Comunicação (Brazil Communications 
Company—EBC) were established in October 2007 under Provisory Measure 
398, which became Law 11,652 in April of the following year. TV Brasil emerged 
from the combination of three preexisting public broadcasting companies: TV 
Nacional of Brasília, TV Educativa of Maranhão, and Rio de Janeiro’s TV 
Educativa.2 One of its purposes was the democratization of Brazilian commu-
nication, and another was the diversification of native television programming 
with the ultimate goal of forming citizens rather than mere consumers.

Even before it was created, TV Brasil embodied hopes and aspirations about 
the role of public television in Brazil. For instance, at the swearing-in ceremony 
of the secretary of social communication, Franklin Martins, on March 29, 2007, 
President Luiz Inácio Lula da Silva expressed his wish that a public television 
system be created and told his minister that he had “great expectations” for its 
future. He added that he did not want an organization unconditionally favor-
able to the government. Instead, he hoped that it would do what commercial 
stations did not—educate the public and report the facts as they were: “We 
must start a serious project. It is not a television network designed to support 
or attack the government. It is aimed at informing the population. It is to por-
tray information as it is, neither rose-colored nor damaging. That’s what we 
want” (Folha de São Paulo, March 29, 2007).

The president’s speech echoed the proposals made by the movements that 
were calling for the democratization of the Brazilian communication system, 
especially the National Forum for Public Television.3 This forum, for instance, 
aimed at the creation of public television programming that would contribute 
to the conceptualization of plural citizenship and avoid subjecting the public to 
a market-driven, individualistic, and white ethnocentric worldview. The 
proposed network would also be “autonomous and independent of the 
government and markets.” It is no coincidence that TV Brasil (2017) points to 
“Brazilian society’s long-standing aspiration for a national, independent, and 
democratic public television. Its goal is to complement and enlarge the avail-
able offerings with artistic, scientific, and cultural programming that informs 
the public and develops citizenship.”

Despite its limited budget, TV Brasil has initiated important conversations 
in the public arena. Important issues that are virtually invisible in the commercial 
media landscape have received ample and frank treatment, among these 
racism against black Brazilians and other instances of racial inequality in the 
country (Santos and Lopes, 2010), the role of social movements in the concep-
tualization of citizenship, and homophobia. In March 2016 TV Brasil began 
broadcasting the first LGBT show on network television, Estação Plural.4 In 
almost 70 years of television in Brazil, inaugurated with the founding of TV 
Tupi in São Paulo in September 1950, no commercial broadcasting station has 
ever dared to host a show focused on the world of the LGBT community.

Managed by the EBC and initiated in December 2007, TV Brasil was the flagship 
of the public communications system to be developed. Constructing this sys-
tem, however, required combining the country’s existing educational television 



144    LATIN AMERICAN PERSPECTIVES

stations, and this was not without its challenges and problems (Lopes, 2015a). 
The development of a public communications system was a part of the 1988 
Constitution and represented the historical efforts of movements for the democ-
ratization of the communications system such as the Associação Brasileira das 
Rádios Comunitárias, Intervozes—Coletivo Brasil de Comunicação Social, the 
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra, the Central Única dos 
Trabalhadores, the União Brasileira das Mulheres, the União Nacional dos 
Estudantes, the Movimento Negro Unificado, and the União de Movimentos 
Populares de Saúde e Direitos Humanos. Many of these groups were partici-
pants in the National Forum for Public Television and the 2009 National 
Communications Conference in Brasília.

The creation of TV Brasil and the effort to build a national public communi-
cations system were criticized by groups on both the left and the right. The 
criticism from the right came primarily from private media groups and their 
representatives in Congress. For example, Congressman Onyx Lorenzoni, at 
the time leader of the Democrats,5 said, “We will fight against Lula’s television. 
There’s no question but that public television will be Lula’s television. Its pur-
pose will be to spread propaganda on behalf of the president” (quoted in 
Ulhôa and Jayme, 2007). In his blog on the web site of O Globo on March 17, 
2007, the journalist Ricardo Noblat quoted part of an article published in the 
right-wing news magazine Veja that harshly criticized the proposal to create 
“a national state-led television broadcasting system.” As an employee of the 
Organizaciones Globo, Noblat here referred to TV Brasil not as public televi-
sion but as Lula’s television in the same way as Lorenzoni. Moreover, he used 
Veja’s expression “national state-led television broadcasting system” instead 
of “national public communications system,” assigning the future television 
station a clear politico-ideological character. We hypothesize that he was 
expressing not only his personal view of the future Brazilian public television 
but also the opinion of the organization for which he worked. Although the 
Veja article was not explicit about TV Globo’s position on the matter, one 
should not forget that it began operating a year after the civil-military coup of 
1964, a coup that the Organizaciones Globo explicitly supported.6 Thus it 
stands to reason that the Organizaciones Globo, along with other hegemonic 
private media outlets, opposed the creation of public television, the goal of 
which was to democratize access to communication and knowledge (Lopes, 
2015a). This support for the regime of exception allows us to infer that the 
journalist’s opposition to public television was congruent with the position of 
his employer. According to Marco Aurélio Weissheimer (2013), democracy in 
communications “means, among other things, a communications system that 
operates in terms of values of freedom of expression, the guarantee of diver-
sity of positions, and the protection of the truth and the public interest and 
rejects ownership of the media of communication.” This view is contrary to 
the monopolistic and conservative interests of the Organizaciones Globo, 
which today covers “98.44 percent of the national territory, reaching 5,482 
municipalities, and 99.5 percent of the population” (Globo, n.d.) and is one of 
the largest owners of media, especially television, in Brazil. It follows that the 
democratization of communications, particularly through a public television 
system, is not advantageous to Globo.



Santos and Lopes / THE FINANCING OF TV BRASIL    145

The hegemonic media’s resistance to the construction of a public television 
system was reflected in the Brazilian government’s policies at the time. Thus, 
the public television established in 2007 (full of shortcomings as a result of this 
resistance) also received—and continues to receive—harsh criticism from the 
social agents that were campaigning for the democratization of communica-
tion in Brazil. During Lula’s administration (2003–2010), a center-left and pro-
social administration (see Santos, 2014), there were more national conferences 
aimed at debating important themes for Brazilian society (among them the 
democratization of the media of communication) than under any previous 
government. According to the political scientist Leonardo Avritzer (2012: 7–8), 
of the 115 national conferences that took place between 1940 and 2010, “74 
occurred during Lula’s terms, which shows the administration’s importance 
in the participatory politics of the period.” Approximately 6 million adults 
participated in these conferences (Avritzer, 2012: 12). Moreover, 28 of those 74 
conferences took place for the first time during Lula’s administration (see 
Costa, 2010). Thus the Lula administration was responsible for the realization 
of more than 60 percent of the national conferences held. It facilitated public 
dialogue on important themes with the goal of building citizenship and 
democratization, an objective rarely observed in previous governments. Some 
of the themes advanced more than others in the arena of public debate (with-
out necessarily advancing in concrete terms) or at least faced less discursive 
resistance from the governing elites in their respective areas, among them two 
conferences on women’s policies (2003 and 2007), two on science, technology, 
and innovation (2005 and 2010), and two on the promotion of racial equality 
(2005 and 2009). However, the first (and so far the only) conference on 
communication took place only in December 2009. Delaying the debate on 
communications until the end of the administration’s term made it impossible 
to implement the conference’s proposals. In fact, the conference had been post-
poned several times and took place only as a result of public pressure: a num-
ber of regional conferences mobilized political efforts for the realization of the 
national conference, electing some 2,000 delegates that represented them at the 
event. Six hundred thirty-three proposals were approved, but they did not 
become concrete government measures. The Lula administration’s failure to 
implement the proposals (many of which had been included in the Brasilia 
letter [Carta Maior, 2007]) that aimed at the sustainable and solid construction 
of the Brazilian public television system prompted criticism of public televi-
sion from the movements struggling for democratization in the communica-
tions arena. When TV Brasil was created in 2007 it was with deficiencies that 
threatened its survival.

The Financing Of Brazilian Public Television

One factor in the disappointment with the Lula and Rousseff administra-
tions with regard to communication was their failure to implement the prin-
ciple that the financing of public television “should have multiple sources, 
with meaningful participation of public budget and unconditional funds” 
(Carta Maior, 2007). TV Brasil’s budget does not come from multiple sources. 



146    LATIN AMERICAN PERSPECTIVES

It is practically linked to the federal government’s budget,7 and as a result the 
government participates heavily in it. It follows that if this participation were 
reduced, TV Brasil’s financial health might be damaged. Thus Brazilian pub-
lic television is vulnerable to changes in government and political or eco-
nomic crises. In other words, the organization has no budgetary security, and 
there is evidence that the EBC’s budget (along with, by extension, TV Brasil’s 
budget) has already suffered cuts.

Data on the evolution of the EBC’s budget and expenditures from 2008 
through 2014 (Table 1) show that, even in the short term, the budget did not 
increase at a constant rate. It increased significantly in the Lula years and, after 
the negative rate of 2011 (the first year of the Rousseff administration), grew 
slowly from a much lower level. Furthermore, although the rate of increase 
reached its peak in 2009 (31.97 percent), in that year the proportion expended 
was lower than in any of the subsequent years.

In practice, TV Brasil has only one source of financing, the federal gov-
ernment’s public budget, and the ECB’s former president, Nelson Breve, 
has called this public budget insufficient to finance public television 
(quoted in Lopes, 2015b): “The budget has been exhausted and is insuffi-
cient. The public environment has to change its mindset and raise its own 
resources, either by offering services or through institutional publicity. It is 
important to diversify financing sources and to be creative.” We do not 
disagree with his proposal, but we question his description of the condi-
tion of the budget. Is there really no public money to finance public televi-
sion, or is the construction of this system simply not a priority? Obviously, 
we cannot answer this question here, but we can argue that the budget is 
increasing, although slowly, and that not financing public television has 
been a political choice.

Recently, as reported by the journalist Paulo Henrique Amorim (2015), 
Senator Roberto Requião (PMDB/PR) stated:

I used to think that Lula was an organic intellectual. However, I found out he 
is not. He was a union representative mediating between the people and big 

Table 1

The EBC’s Budget and Expenditures (reais), 2008–2014

Year Budget
Rate of 
Increase

Cumulative 
Rate of Increase

Amount  
Expended

Proportion of 
Receipts Used

2008 293,471,208.00 – – 134,524,378.78 45.84
2009 387,305,820.00 31.97 31.97 285,414,133.43 73.69
2010 488,210,399.00 26.05 65.24 471,566,261.35 96.59
2011 445,773,429.96 − 8.69 55.30 424,466,926.95 95.22
2012 459,700,286.58 3.12 56.64 455,560,733.58 99.10
2013 493,003,573.06 7.24 67.99 481,423,764.50 97.65
2014 540,357,290.34 9.60 84.02 535,646,004.84 99.13
Total 3,107,822.006.94  

Source: EBC site (http://www3.transparencia.gov.br/TransparenciaPublica/jsp/execucao/execucao 
PorProgGoverno.jsf) and data compiled by the authors

http://www3.transparencia.gov.br/TransparenciaPublica/jsp/execucao/execucaoPorProgGoverno.jsf
http://www3.transparencia.gov.br/TransparenciaPublica/jsp/execucao/execucaoPorProgGoverno.jsf


Santos and Lopes / THE FINANCING OF TV BRASIL    147

capital. One day I told Lula how I treated communications in Paraná. I cut all 
the money for publicity. I invested in public television, educational television, 
and made an agreement with president Hugo Chávez to distribute the signal 
through Telesur. Lula listened, seemed very interested, and told me: “Go right 
over and tell [José, Lula’s chief of staff] Dirceu.” Dirceu listened and said, “But 
Requião, the government already has a television network: it is Globo.” They 
thought they could emulate Fernando Henrique Cardoso’s scheme, using gov-
ernment publicity money to win over Globo. Lula’s and Dilma’s technical 
media only favor large media groups!

Requião had proposed investing in communications on the model of a “state 
television network,” but state television is not necessarily public. There is broad 
debate about how autonomous and independent from the government such an 
organization must be (Lopes, 2015b). What is important in this context is that 
in the subtext we can see that there had been a political decision to invest in 
communications through commercial or private television, especially TV 
Globo. In other words, the minister had made a political choice that the Lula 
administration acquiesced in and the Dilma administration ratified. The con-
firmation and operationalization of this choice is indicated by data on the gov-
ernment’s spending on publicity through the traditional media (Figure 1). 
Between 2008 and 2014, the Lula and Rousseff administrations spent more than 
twice the EBC’s budget for these years on publicity on the five largest commer-
cial television networks, R$7,259,339,179, and Rede Globo alone, chosen by 
Dirceu to be “the government’s television,” received more than all the other 
private networks combined.

The political choice or, in other words, the neglect of TV Brasil’s financing is 
even clearer when we compare Petrobras’s expenses with the publicity costs 
related to TV Globo and TV Brasil in this period.8 TV Globo received 
R$502,394,847.35 and TV Brasil received R$32,424,248.71. In other words, 
Petrobras invested 18.27 times more in publicity with the private television 
network than with the public one.

Figure 1. G overnment expenditures on publicity on the traditional television networks, 
2008–2014 (Folha de S. Paulo June 30, 2015). Top to bottom, Globo, Record, SBT, Band, 
Rede TV!



148    LATIN AMERICAN PERSPECTIVES

Conclusion

Can it be said that the large sums of money spent by the Lula and Rousseff 
administrations on publicity with the five largest private networks in Brazil 
amount to investments in communication? We cannot answer this question 
with the accuracy it deserves in this article, but we will suggest that these 
expenditures represent political mistakes. Between 2008 and 2014, 53.52 per-
cent of the publicity expenditure were channeled to TV Globo. The data pre-
sented here show that Nelson Breve’s assertion may be incorrect. Influenced by 
the reasoning of economists, he argued that in a situation of “scarce resources” 
the ECB’s budget was “exhausted,” but there were in fact funds to be invested 
in the communication policy of the federal government. What there was not 
was the political will to prioritize investing those funds in TV Brasil.

The resources required for TV Brazil paled in comparison with those for 
commercial television networks. For instance, the smallest of the networks 
mentioned here, Rede TV!, presented in February 2011 a proposal of 
R$516,000,000 to the so-called Club of 139 for the right to broadcast the Brazilian 
soccer championship in 2012–2014 (Santos, 2013: 212). This amount was larger 
than the EBC’s budget in all but one year (2014) since its inception.

The administration’s effort to ingratiate itself with TV Globo through public-
ity expenditures proved to be a political mistake: TV Globo became one of the 
harshest critics of both Lula’s and Rousseff’s administrations, using its news 
programs and its soap operas to that end. Blogs and web sites such as Carta 
Maior, Diário do Centro do Mundo, Conversa Afiada, the journalist Luis 
Nassif’s Jornal GGN, and O Cafezinho acknowledge that Globo was one of the 
media organizations that both supported and participated in the impeachment 
of President Dilma Rousseff on August 31, 2016, confirming the organization’s 
historical tradition of derailing the Brazilian democratic process.

Both Lula and Rousseff turned a blind eye to Globo’s history and its aristo-
cratic worldview in choosing to restrict the EBC’s budget, forgetting that such 
restrictions could make the solid and sustainable construction of the Brazilian 
public television system impossible. TV Brasil, theoretically conceived as build-
ing solid notions of democracy and citizenry against the commercial, individu-
alist, conservative, and antidemocratic view of most Brazilian commercial 
television networks, suffered tremendous difficulties as a result of this situation.

Ironically, the first television network to interview the impeached president 
Rousseff for an interview was TV Brasil. In the interview she did not mention 
“democratizing communications, which are still in the hands of a minority” as 
she had in May 2018 on the Spanish network RT (Marcelino, 2016). Moreover, 
she never acknowledged that she had made a mistake in investing so little in 
Brazilian public television.

Notes

1. https://www.youtube.com/watch?v=VrpurEkmJkU (accessed August 12, 2015).
2. The first began broadcasting on June 4, 1960, the second in 1969, and the third in 1975.
3. The Ministry of Culture organized the first and the second National Forum for Public 

Television in 2006 and 2007. On both occasions there were proposals for the construction of the 

https://www.youtube.com/watch?v=VrpurEkmJkU


Santos and Lopes / THE FINANCING OF TV BRASIL    149

public television system. Representatives of public networks, as well as civil society activists, art-
ists, and others, participated in these events (Carta Maior, 2007).

4. “Estação Plural is a talk show dedicated to debates and interviews. There are three recurring 
participants who have ties to the LGBT world: the singer and composer Ellen Oléria, the journal-
ist Fernando Oliveira (Fefito), and Mel Gonçalves, a member of the band Uó. Every week they 
discuss social issues with a guest, aiming at a rich and plural debate taking into account distinc-
tive worldviews. At the end of each episode, the show introduces a theme linked to the LGBT 
scene but broad enough to attract the attention of the general public” (EBC, 2016).

5. The Democrats arose from the old Partido da Frente Liberal (Liberal Front Party—PFL), a 
right-wing party founded on January 24, 1985. On March 28, 2007, the PFL changed its name to 
Democrats. It had been a dissident faction of the Partido Democrático Social (Social Democratic 
Party—PDS), which had supported the dictatorship. The PDS was the successor of the Aliança 
Renovadora Nacional (National Renovation Alliance—ARENA), a party that lent political 
legitimacy to the dictatorship. As a right-wing party, the Democrats take conservative positions 
with regard to political, social, educational, economic, and democratic achievements, including 
the democratization of Brazilian communication. The party’s origins are aristocratic and slave-
owning (see Santos, 2015).

6. See https://www.youtube.com/watch?v=9OCvABy2pBg (accessed August 12, 2015).
7. We use the word “practically” because, according to Article 32 of Law 11,652 of April 7, 2008, 

the EBC also receives 10 percent of the proceeds of the public radio tax from the Fundo de 
Fiscalização das Telecomunicações. Although this transfer did not represent a new tax or increase 
the amount that telecommunications companies pay, these challenged it in court, with the result 
that after 2009 the EBC’s annual budget was reduced (TeleSíntese, 2011).

8. These data were obtained through Petrobras’s Citizen Information Service. On August 10, 
2015, we requested information under the Information Access Law about the company’s advertising 
expenditures with TV Brasil and TV Globo, and it replied on August 24, 2015.

9. Also known as the Great Soccer Club Union, the Club of 13 was founded on July 11, 1987, 
with headquarters in Porto Alegre. One of its goals is to protect the right to broadcast the matches 
of national championships on the radio and television.

References

Amorim, Paulo Henrique 
2015 “Requião o grande capital nao quer derrubar a Dilma.” Conversa Afiada. http://www 
.conversaafiada.com.br/politica/2015/08/04/requiao-o-grande-capital-nao-quer-derrubar-
a-dilma/ (accessed August, 16, 2015).

Avritzer, Leonardo 
2012 Conferências nacionais: Ampliando e redefinindo os padrões de participação social no Brasil. Rio 
de Janeiro: IPEA. http://www.ipea.gov.br/participacao/images/pdfs/td_1739.pdf (accessed 
October 9, 2016).

Carta Maior 
2007 “Manifesto pela TV Pública independente e democrática.” http://www.cartamaior.com 
.br/?/Editoria/Direitos-Humanos/Leia-na-integra-a-Carta-de-Brasilia/5/13076 (accessed 
August 12, 2015).

EBC (Empresa Brasil de Comunicação) 
2016 “Estação Plural: TV Brasil estreia amanhã primeiro programa LGBT em rede aberta.” 
http://agenciabrasil.ebc.com.br/cultura/noticia/2016-03/estacao-plural-tv-brasil-estreia-
amanha-primeiro-programa-lgbt-em-rede (accessed August 12, 2015).

Costa, Gilberto 
2010 “CLS prevê conferências nacionais para criar essas políticas públicas.” http://www.diap 
.org.br/index.php/agencia-diap/12194-cls-preve-conferenciasnacionais-para-criar-essas-
politicas-publica (accessed October 9, 2016).

Egypto, Luiz 
2004 “A Globo e a Proconsult.” Observatório da Imprensa no. 284. http://observatoriodaimprensa 
.com.br/memoria/a-globo-e-a-proconsult/ (accessed August 12, 2015).

https://www.youtube.com/watch?v=9OCvABy2pBg
http://www.conversaafiada.com.br/politica/2015/08/04/requiao-o-grande-capital-nao-quer-derrubar-a-dilma/
http://www.conversaafiada.com.br/politica/2015/08/04/requiao-o-grande-capital-nao-quer-derrubar-a-dilma/
http://www.conversaafiada.com.br/politica/2015/08/04/requiao-o-grande-capital-nao-quer-derrubar-a-dilma/
http://www.ipea.gov.br/participacao/images/pdfs/td_1739.pdf
http://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Direitos-Humanos/Leia-na-integra-a-Carta-de-Brasilia/5/13076
http://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Direitos-Humanos/Leia-na-integra-a-Carta-de-Brasilia/5/13076
http://agenciabrasil.ebc.com.br/cultura/noticia/2016-03/estacao-plural-tv-brasil-estreia-amanha-primeiro-programa-lgbt-em-rede
http://agenciabrasil.ebc.com.br/cultura/noticia/2016-03/estacao-plural-tv-brasil-estreia-amanha-primeiro-programa-lgbt-em-rede
http://www.diap.org.br/index.php/agencia-diap/12194-cls-preve-conferenciasnacionais-para-criar-essas-politicas-publica
http://www.diap.org.br/index.php/agencia-diap/12194-cls-preve-conferenciasnacionais-para-criar-essas-politicas-publica
http://www.diap.org.br/index.php/agencia-diap/12194-cls-preve-conferenciasnacionais-para-criar-essas-politicas-publica
http://observatoriodaimprensa.com.br/memoria/a-globo-e-a-proconsult/
http://observatoriodaimprensa.com.br/memoria/a-globo-e-a-proconsult/


150    LATIN AMERICAN PERSPECTIVES

Globo 
n.d. “Globo in Brazil.” http://redeglobo.globo.com/Portal/institucional/foldereletronico/g_tv_
globo.html (accessed August 12, 2015).

Görgen, James 
2011 “Redes de televisão e prefeituras: uma dominação consentida.” http://donosdamídia 
.com.br/media/documentos/sc_pc-james.pdf (accessed August 12, 2015).

Lopes, Ivonete da Silva 
2015a TV Brasil e a construção da rede nacional de televisão pública. Jundiaí: Paco Editorial.
2015b “Televisão pública e modelos de financiamento: análise do caso brasileiro.” Eptic 17: 
33–48.

Lucas, Adriano S. 
2013 “Há 30 anos, ‘JB’ revelou escândalo do Proconsult e derrubou fraude na eleição.” http://
www.jb.com.br/pais/noticias/2012/11/27/ha-30-anos-jb-revelou-escandalo-do-proconsult-
e-derrubou-fraude-na-eleicao/ (accessed August 12, 2015).

Marcelino, Ueslei 
2016 “Dilma Rousseff concede a RT la primera entrevista televisiva tras su destitución.” 
https://actualidad.rt.com/actualidad/207761-dilma-rousseff-rt-primera-enrevista-televisiva-
destitución (accessed October 9, 2016).

Melo, María Luisa de 
2012 “Top 10 maiores emissoras tv mundo.” http://top10mais.org/top-10-maiores-emissoras-
tv-mundo/ (accessed August 112, 2015).

Pignotti, Dario 
2015 “O debate sobre a regulamentação da mídia.” http://cartamaior.coom.br/?/Editoria/
Mídia/O-debate-sobre-a-regulamentação-da-mídia/12/32610 (accessed August 12, 2015).

Santos, Anderson David Gomes dos 
2013 “A consolidação de um monopólio de decisões: a Rede Globo e a transmissão do 
Campeonato Brasileiro de Futebol.” Master’s thesis, Universidade do Vale do Rio dos Sinos.
2015 “TV Globo recebeu R$ 6,2 bilhões de publicidade federal com PT no Planalto.” http://
www1.folha.uol.com.br/poder/2015/06/1649933-tv-globo-recebeu-r-62-bilhoes-de- 
publicidade-federal-com-pt-no-planalto.shtml (accessed August 16, 2015).

Santos, Sales Augusto dos Santos 
2014 “Ações afirmativas nos governos FHC e Lula: um balanço.” Tomo 1: 37–84.

Santos, Sales Augusto dos and  Ivonete da Silva Lopes 
2010 “A representação dos negros na Rede Globo e na TV Brasil na semana do ‘Dia Nacional 
da Consciência Negra.’” Revista Eco-Pós 13 (2): 85–105.

TeleSíntese 
2011 “Novo presidente da EBC quer diálogo com teles sobre Fistel.” http://www.telesintese 
.com.br/index.php/plantao/17688-novo-presidente-da-ebc-quer-dialogo-com-teles-sobre-
fistel (accessed August 16, 2015).

TV Brasil 
2017 “Sobre a TV.” http://tvbrasil.ebc.com.br/sobreatv (accessed August 12, 2015).

Ulhôa, Raquel and Thiago Vitale Jayme 
2007 “Oposição no Congresso já se articula contra MP que cria TV pública.” Valor Online. http://
www.direitoacomunicacao.org.br/content.php?option=com_content&task=view&id=232 
(accessed June 18, 2011).

Weissheimer, Marco Aurélio 
2013 “Comunica pública busca novo modelo de financiamento.” Carta Maior. http://www 
.cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/Comunicacao-publicabusca-novo-modelo-de-
financiamento/4/27844 (accessed August 12, 2015).

http://redeglobo.globo.com/Portal/institucional/foldereletronico/g_tv_globo.html
http://redeglobo.globo.com/Portal/institucional/foldereletronico/g_tv_globo.html
http://donosdam�dia.com.br/media/documentos/sc_pc-james.pdf
http://www.jb.com.br/pais/noticias/2012/11/27/ha-30-anos-jb-revelou-escandalo-do-proconsult-e-derrubou-fraude-na-eleicao/
http://www.jb.com.br/pais/noticias/2012/11/27/ha-30-anos-jb-revelou-escandalo-do-proconsult-e-derrubou-fraude-na-eleicao/
http://www.jb.com.br/pais/noticias/2012/11/27/ha-30-anos-jb-revelou-escandalo-do-proconsult-e-derrubou-fraude-na-eleicao/
https://actualidad.rt.com/actualidad/207761-dilma-rousseff-rt-primera-enrevista-televisiva-destituci
https://actualidad.rt.com/actualidad/207761-dilma-rousseff-rt-primera-enrevista-televisiva-destituci
http://top10mais.org/top-10-maiores-emissoras-tv-mundo/
http://top10mais.org/top-10-maiores-emissoras-tv-mundo/
http://cartamaior.coom.br/?/Editoria/M�dia/O-debate-sobre-a-regulamenta��o-da-m�dia/12/32610
http://cartamaior.coom.br/?/Editoria/M�dia/O-debate-sobre-a-regulamenta��o-da-m�dia/12/32610
http://www1.folha.uol.com.br/poder/2015/06/1649933-tv-globo-recebeu-r-62-bilhoes-de-publicidade-federal-com-pt-no-planalto.shtml
http://www1.folha.uol.com.br/poder/2015/06/1649933-tv-globo-recebeu-r-62-bilhoes-de-publicidade-federal-com-pt-no-planalto.shtml
http://www1.folha.uol.com.br/poder/2015/06/1649933-tv-globo-recebeu-r-62-bilhoes-de-publicidade-federal-com-pt-no-planalto.shtml
http://www.telesintese.com.br/index.php/plantao/17688-novo-presidente-da-ebc-quer-dialogo-com-teles-sobre-fistel
http://www.telesintese.com.br/index.php/plantao/17688-novo-presidente-da-ebc-quer-dialogo-com-teles-sobre-fistel
http://www.telesintese.com.br/index.php/plantao/17688-novo-presidente-da-ebc-quer-dialogo-com-teles-sobre-fistel
http://tvbrasil.ebc.com.br/sobreatv
http://www.direitoacomunicacao.org.br/content.php?option=com_content&task=view&id=232
http://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/Comunicacao-publicabusca-novo-modelo-de-financiamento/4/27844
http://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/Comunicacao-publicabusca-novo-modelo-de-financiamento/4/27844
http://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/Comunicacao-publicabusca-novo-modelo-de-financiamento/4/27844

